Στην
Θεσσαλονίκη το συλλαλητήριο της 21ης
Γενάρη θα μπορούσε να μας προξενήσει
πολύ γέλιο αν δεν ήταν τόσο τραγικό.
Πέρα από την ''ακίνδυνη'' συζήτηση για
το θέμα της ονοματολογίας της γείτονας
χώρας, τα γεγονότα που εκτυλίχθηκαν
μόνο ακίνδυνα και άκακα δεν ήταν. Το
κάψιμο της κατάληψης Libertatia
, την ίδια μέρα, ακολούθησαν φασιστικές
εξορμήσεις στην πόλη, αφήνοντας τα
συνθήματα των φασιστών στους τοίχους,
σε ένα παραλήρημα επίδειξης δύναμης, η
έφοδος φασιστών σε αγώνα της Προοδευτικής
Τούμπας και ο ξυλοδαρμός από μια μικρότερη
αντίστοιχη ομάδα δύο αγοριών στους
διαδρόμους του Πολυτεχνείου. Το
συλλαλητήριο ασχέτως της επιτυχίας του
ή όχι , τις αγνές προθέσεις ορισμένων ή
τις πολύ συγκεκριμένες στοχεύσεις των
διοργανωτών και των εθνικιστικών ομάδων
που το απάρτιζαν έθεσε την βάση πάνω
στην οποία ο εθνικισμός και η φασιστική
δράση πάτησαν και έδρασαν από την πόλη
μας ως την Αθήνα λίγες μέρες μετά.
Σύντομα
και περιεκτικά η θέση μας πάνω στο ζήτημα
θα μπορούσε να συμπυκνωθεί στο σύνθημα
''όσο περισσότερο μας κλέβουν την ζωή,
τόσο μας ταΐζουν έθνος και φυλή''. Η
πολύπλευρη ανάλυση όμως είναι απαραίτητη
για την ολοκληρωμένη τοποθέτηση πάνω
στο ζήτημα τόσο του μακεδονικού όσο και
των συνόρων θεμάτων που άπτονται του
έθνους και του φασισμού καθώς και η μόνη
τεχνική που προωθεί την συζήτηση στο
κοινωνικοπολιτικό επίπεδο.
Θα
προσπαθήσουμε συνοπτικά να θέσουμε τα
σημεία που χρήζουν απάντησης και
συνθέτουν όσο το δυνατόν πιο συνολικά
τα παραπάνω ζητήματα.
1.Ιστορικά
η διαμάχη για το Μακεδονικό παρουσιάζεται
στο β’ μισό του 19ου αιώνα με έναν
μανιασμένο ανταγωνισμό ανάμεσα στους
εθνικισμούς της Βουλγαρίας, της Ελλάδας
και της Σερβίας. H εκκλησία και τα σχολεία
γίνονται πεδία μάχης. Αλλά συγχρόνως
αναπτύσσονται κοινωνικά κινήματα στην
περιοχή. Το 1903 ξεσπάει η επανάσταση του
Ίλιντεν (20 Ιουλίου, ημέρα του προφήτη
Ηλία). Είναι ίσως η πρώτη επανάσταση του
20ού αιώνα, ενάντια στην Οθωμανική
κυριαρχία και τους τσιφλικάδες. O λαός
έδωσε μάχες αλλά ο στρατός του Σουλτάνου
ήταν πιο ισχυρός… Αξίζει να σημειωθεί
ότι το ελληνικό κράτος και οι εθνικιστές
του συντάχθηκαν με την Πύλη και όχι με
τους εξεγερμένους, ευελπιστώντας ότι
θα κερδίσουν περισσότερα από την εύνοια
του Σουλτάνου. [Αυτή είναι μια διαχρονική
σταθερά της ελληνικής άρχουσας τάξης
από το 1830, από την ίδρυση του κρατιδίου
που έφθανε μέχρι τον Δομοκό. Η παράδοση
να επιλέγει πάντα την θαλπωρή κάποιας
από τις μεγάλες προστάτιδες ξένες
δυνάμεις]. Αυτοί που αναζητούν την εθνική
συνείδηση στο επίπεδο της ζωολογίας,
στο αίμα ή στο DNA ποτέ δεν προβληματίστηκαν
για
το ρόλο που έπαιξε η επανάσταση του
Ίλιντεν στη διαδικασία διαμόρφωσης της
εθνικής συνείδησης των Σλαβομακεδόνων
– μιας εθνότητας που κατ’ αυτούς δεν
υπάρχει...
Το
ελληνικό κράτος όπως άλλωστε τα κράτη
της Βαλκανικής διαμορφώθηκαν -με αίμα-
στους βαλκανικούς πολέμους 1912-13. Tότε,
το τμήμα που για αιώνες, υπό την Οθωμανική
αυτοκρατορία, αποτελούσε την Μακεδονία
χωρίστηκε σε τρία μέρη. Την Μακεδονία
του Αιγαίου (που ενσωματώθηκε στην
Ελλάδα)·
τη
Μακεδονία
του
Βαρδάρη
(που
ενσωματώθηκε
στη
Γιουγκοσλαβία
και
αργότερα,
μετά
το β’ παγκόσμιο πόλεμο αποτέλεσε
ομόσπονδο κράτος της Σοσιαλιστικής
Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της
Γιουγκοσλαβίας ως Σοσιαλιστική Δημοκρατία
της Μακεδονίας)·
και
την
Μακεδονία
του
Πιρίν
(που
ανήκει
στη
Βουλγαρία).
Επίσης,
είναι ιστορικό γεγονός ότι για τον
εξελληνισμό των ντόπιων Μακεδόνων
(σλαβομακεδόνων) που ζούσαν στην ελληνική
πλευρά της Μακεδονίας ασκήθηκε αφόρητη
καταπίεση, απαγορεύσεις ομιλίας της
μητρικής τους γλώσσας, των τραγουδιών
και των χορών τους…
2.Όσο
αφορά το αντικείμενο διεκδίκησης των
απανταχού ''μακεδονομάχων'' ας κάνουμε
σαφές ότι δεν είναι άλλο από την συγγένεια
με τον Μεγαλέξανδρο όχι γιατί ήταν
εκπολιτιστής και ''μεγάλο πνεύμα'' της
εποχής αλλά γιατί η πολεμική του ορμή
τον έθεσε στο προσκήνιο της ιστορίας.
Με τις αιματηρές κατακτήσεις του
''Μεγάλου'' διαμορφώθηκε ένα κράτος με
έκταση που περιλαμβάνει όχι μόνο τα
σημερινά βαλκανικά κράτη αλλά και πολλά
άλλα ως την Αφρική και την Ασία. Στο
μοίρασμα των περιοχών αυτών που ακολούθησε
και την κατοχή τους μετέπειτα από την
ρωμαϊκή, βυζαντινή και οθωμανική
αυτοκρατορία η περιοχή της Μακεδονίας
κατοικούνταν απο πληθυσμιακές ομάδες
με διαφορετικές θρησκείες, γλώσσες και
πολιτισμικές ταυτότητες. Η
ανάμειξη των πληθυσμών αυτών κρατάει
πάνω από 2000 χρόνια (!) και το μοίρασμα
που έγινε δεν είχε καμία εθνική
ομοιογένεια, αν και στο όνομα μιας
επιδιωκόμενης καθαρότητας δεν δίστασαν
κυβερνήσεις και στρατοί να σφάξουν και
να βιαιοπραγήσουν πάνω σε μειονότητες
και φυλές εντός και εκτός συνόρων.
3.
Φυσικά,
η επίκληση «εθνικών κινδύνων» γίνεται
για να σπείρει φοβίες και, στην
πραγματικότητα, για να καλύψει τον
επιθετικό ελληνικό εθνικισμό. Ποιος
πιστεύει ότι κινδυνεύει η Eλλάδα από
Mακεδονία; Όχι γιατί δεν υπάρχουν στην
απέναντι πλευρά των συνόρων αντιδραστικοί
εθνικιστές αντάξιοι των «δικών μας».
Aλλά η χώρα των 2,1 εκατομμυρίων, με
συνολικό στρατιωτικό προσωπικό 24.000
άτομα, 8.000 ετοιμοπόλεμους, 31 άρματα μάχης
κι ούτε καν αεροπορία με μόνο 12 ελικόπτερα,
και να ήθελε δεν θα μπορούσε να
αντιμετωπίσει τον πάνοπλο ελληνικό
στρατό…
H
καπιταλιστική Eλλάδα, στην πράξη και
χωρίς να έχει επιλυθεί το ζήτημα του
ονόματος, οικονομικά κυριαρχεί στη
Mακεδονία με το τραπεζικό της κεφάλαιο,
τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, τις κινητές
τηλεφωνίες κλπ.
4.Όμως,
το ζήτημα που σήμερα αναφύεται δεν είναι
απλά ένα ζήτημα ιστοριογραφικής
τακτοποίησης εκκρεμοτήτων. Aν και
βασίζεται στο έδαφος των άλυτων ιστορικών
ζητημάτων που κατατρύχουν τη Bαλκανική,
το ζήτημα είναι σύγχρονο.
Το
πρόβλημα που για χρόνια λίμναζε τώρα
πυροδοτείται από την επιδίωξη του NATO
και του αμερικάνικου ιμπεριαλισμού να
εντάξει την πΓΔM στο NATO, στην προσεχή
σύνοδό του, τον Iούλιο 2018. Ήδη, στην
περιοχή, στο Kόσοβο και στη Δημοκρατία
της Μακεδονίας οι αμερικανοί διαθέτουν
τη μεγαλύτερη στρατιωτική τους βάση
έξω από το αμερικανικό έδαφος. H διευθέτηση
των εκκρεμοτήτων στα Bαλκάνια είναι
απαίτηση των HΠA καθώς μεγάλες γεωστρατηγικές
ανακατατάξεις ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη,
ιδίως ύστερα από την ανάληψη της προεδρίας
από τον αντιδραστικό Tραμπ. Στις
διαχρονικές στρατηγικές επιδιώξεις
του αμερικανο-νατοϊκού ιμπεριαλισμού
έρχονται τώρα να προστεθούν οι νέες
ανάγκες που προκαλούνται από την έκρηξη
της παγκόσμιας κρίσης και την πολεμική
ανάφλεξη που με διαφορετική ένταση
αγκαλιάζει ένα γιγάντιο τόξο, από την
Oυκρανία και το Aφγανιστάν μέχρι το Iράκ,
τη Συρία, την Yεμένη, τη βόρεια και
κεντρική Aφρική.
Για
τους λαούς των βαλκανίων, για τους λαούς
όλου του κόσμου, οι πολεμικοί ανταγωνισμοί
μεγάλων και μικρότερων ιμπεριαλισμών
εγκυμονούν κατ’ αρχήν νέα βάρη από τις
δαπάνες για πολεμικούς εξοπλισμούς και
στρατιωτική ετοιμότητα. Θα προσθέσουν
κι άλλα βάρη στον όγκο των μνημονιακών
υποχρεώσεων, θα εκτινάξουν το χρέος,
ενώ θα εντείνουν την κρατική καταστολή
στο εσωτερικό κάθε χώρας, απειλώντας
ανά πάσα στιγμή με θερμά επεισόδια. Λύση
στη βάση του εθνικισμού και της «φυλετικής
καθαρότητας», κατά το ναζιστικό πρότυπο,
είναι λύση ενός ατέρμονος ανθρωποσφαγείου.
O μόνος δρόμος είναι η ενότητα
της εργατικής τάξης και των λαών ενάντια
στις ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις, η
μη ένταξη και η αποχώρηση από το ΝΑΤΟ
όλων των χωρών της περιοχής, ο σεβασμός
των δικαιωμάτων όλων των εθνοτήτων, των
λαών και των μειονοτήτων της ιστορικά
πολυεθνικής περιοχής της Μακεδονίας.
Όλοι και όλες χρειάζεται να σταθούμε
απέναντι στους επικίνδυνους εθνικισμούς
(ανεξαρτήτως προέλευσης) που μόνο μίσος
γενούν για να εξυπηρετήσουν τα συμφέρονται
του κεφαλαίου και ταυτόχρονα οικοδομούμε
με όπλο τους συλλόγους και τα σωματεία
μας, ένα αντιπολεμικό, αντιιμπεριαλιστικό,
διεθνιστικό κίνημα, όπου όλοι τις γης
οι κολασμένοι θα παλεύουν για ειρήνη
παιδεία, υγεία, δουλειά και ζωή με
δικαιώματα.
ΓΕΝΙΚΗ
ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ
ΠΕΜΠΤΗ
8/3, 15.00, ΣΤΟ
ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΤΟΜΕΙΟΥ
ΠΑΝΒΑΛΚΑΝΙΚΗ
ΑΝΤΙΦΑΣΙΣΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΙΣΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ
10/3,
12.00,
ΚΑΜΑΡΑ
(με
προσυγκέντρωση 11.00 στην κατάληψη
Libertatia)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου