Με
συνοπτικές διαδικασίες η κυβέρνηση
ψήφισε το νέο νομοσχέδιο για την
τριτοβάθμια τη Δευτερά 25/2. Το έργο το
έχουμε ξαναδεί μισό χρόνο πριν, όταν
ψηφίστηκε στη Βουλή «ινκόγκνιτο» ο
νομός Γαβρόγλου για την παιδεία, με τις
σχολές κλειστές λόγω καλοκαιριού και
τους φοιτητές στις πόλεις τους. Γιατί
αυτή η βιασύνη και η μυστικότητα από
πλευράς κυβέρνησης; Τι φοβούνται;
Ας
θυμηθούμε τι έφερε ο νομός Γαβρόγλου
το καλοκαίρι:
-
Περιορισμός της κρατικής χρηματοδότησης και αυτόνομη οικονομική λειτουργία των ιδρυμάτων. Αυτό σημαίνει ότι στην καθημερινή διάταξη των πανεπιστημίων είναι οι προσέλκυση επενδυτών για ερευνητικά προγράμματα, ή σε τομείς όπως η φοιτητική μέριμνα (λέσχη και εστίες).
-
Ανοίγει ο δρόμος για τα δίδακτρα στα προπτυχιακά, με την μετατροπή των 5ετών και 6ετών σπουδών σε Master.
-
Υποβάθμιση των σπουδών και κυνήγι προσόντων μέσω σεμιναρίων για να είμαστε επαρκείς στο αντικείμενό μας.
-
Δίδακτρα στα μεταπτυχιακά προγράμματα ως επί πλέον πηγή χρηματοδότησης. Αυτές τις μέρες οι μαζικές γενικές συνελεύσεις των φοιτητών μπλοκάρουν την επιβολή των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών ΑΠΘ.
-
Το άσυλο όχι μόνο δεν επαναφέρεται, αλλά η καταστολή στα πανεπιστήμια ολοένα και εντείνεται.
Τι
αλλαγές φέρνει το νέο νομοσχέδιο:
- Το πρώτο που ξεχωρίζει από το νέο αυτό πολυνομοσχέδιο αφορά την συγχώνευση των ΤΕΙ. Πρώτα τα ΤΕΙ Πειραιά και Αθήνας σε ένα ενιαίο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Στη Θεσσαλονίκη συζητιέται η συγχώνευση του Αλεξανδρείου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης με το ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας ( Σέρρες, Κιλκίς και Κατερίνη ), ώστε να προκύψει το πανεπιστήμιο κεντρικής Μακεδονίας (ΠΚΜ), ενώ τελευταία ο πρύτανης ΑΠΘ Μήτκας προτείνει δημόσια την αφομοίωση του Διεθνούς Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης από το ΑΠΘ.
- Σε άμεση σύνδεση με τα παραπάνω, ιδρύονται εντός των πανεπιστημίων τα «πολλά υποσχόμενα» κέντρα επαγγελματικής εκπαίδευσης(ΚΕΕ). Δομές για αποφοίτους ΕΠΑΛ εντός των σχολών με διετή προγράμματα σπουδών.
- Την τιμητική της θα έχει για άλλη μία φορά η Έρευνα. Πλέον, με ένα προεδρικό διάταγμα θα μπορεί ένας μεγαλοεπιχειρηματίας να αξιοποιεί το εξοπλισμό και το προσωπικό της Σχολής προς όφελός του.
Tι
σημαίνουν όλα αυτά;
Οι
αλλαγές αυτές δε γίνονται προφανώς για
την αναβάθμιση του τίτλου σπουδών των
ΤΕΙ, αλλά για να προσαρμοστεί το
πανεπιστήμιο στη μειωμένη κρατική
χρηματοδότηση για την παιδεία, για να
γίνει ανταγωνιστικό και ταυτόχρονα
ανταποδοτικό. Οι συγχωνεύσεις είναι
ένας τρόπος μείωσης του μεγέθους της
τριτοβάθμιας εκπαίδευσης εξοικονομεί
πόρους, κάνει πιο εύκολα διαχειρίσιμες
τις δομές και το προσωπικό, και ταυτόχρονα
κάνει την Ανώτατη Εκπαίδευση πιο
αποδοτική σε σχέση με τις ανάγκες των
μεγαλοεπιχειρηματιών σε κέρδη και
εκμετάλλευση. Για το ακριβές περιεχόμενο
των τμημάτων δεν γίνεται λόγος!
Αξιοσημείωτο
είναι ότι τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά
είναι πραγματικότητα στο Διεθνές
Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, κάτι που θα
αποτελούσε μια " ιδανική πηγή εσόδων" για
το ΑΠΘ.
Τα
ΚΕΕ δεν έχουν στόχο άλλο από τη δημιουργία
φτηνών και ευέλικτων εργαζόμενων με
βασικές γνώσεις για τους οποίους ακόμα
και ο βασικός μισθός θα θεωρείται όαση.
Προβλέπεται για αυτούς μάλιστα, 960 ώρες
πρακτική, που δεν είναι τίποτα άλλο από
απλήρωτη εργασία, παρέχοντας δωρεάν
εργατικό δυναμικό σε επιχειρήσεις.
Παράλληλα δημιουργούνται απόφοιτοι
πολλών ταχυτήτων, χωρίς συλλογική
κατοχύρωση, που θα αναγκάζονται να
εντάσσονται σε κύκλους επανακατάρτισης
και συλλογής προσόντων, για να γίνουν
ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας.
Οι
μεταρρυθμίσεις στο κομμάτι της έρευνας
οικοδομούν τις καλύτερες συνθήκες για
την προσέλκυση εταιριών και επενδυτών
γενικότερα, που είναι η βασική πλέον
πηγή εσόδων στο πανεπιστήμιο. Τα
ερευνητικά στην Ιατρική Σχολή είναι
πολυάριθμα, με συμμετοχή ακόμα και
εταιριών κολοσσών όπως η Pfizer στην
παιδιατρική. Για αυτά τα ερευνητικά
όμως χρησιμοποιείται το χαμηλόμισθο ή
ακόμα και απλήρωτο έργο μεταπτυχιακών,
υποψήφιων διδακτόρων κ.ά., οι οποίοι
επιτελούν μια συγκεκριμένη έρευνα με
βάση τα κριτήρια της εταιρίας που την
χρηματοδοτεί, με άλλα λόγια το πόσο
κερδοφόρο θα είναι ένα συγκεκριμένο
ερευνητικό, αν αξίζει την επένδυση. Και
βέβαια τα αποτελέσματα μιας έρευνας
δεν μπορούν να αξιοποιηθούν από άλλον
πέρα από την εταιρία, μέσω της πατέντας
(πχ μόλις ανακαλυφθεί ένα φάρμακο για
10 χρόνια μπορεί να το παράγει μόνο η
εταιρία που το ανακάλυψε και να το
παρέχει στην αγορά στην τιμή που
αρέσκεται).
Γίνεται
λοιπόν σαφές ότι τα δυο αυτά νομοσχέδια
, που συμπληρώνουν το ένα το άλλο, έχουν
στόχο να αναδιαμορφώσουν το περιβάλλον
του πανεπιστήμιου σύμφωνα με τις
απαιτήσεις και τα πρότυπα του ΟΟΣΑ
(Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας
και Ανάπτυξης) και του ΣΕΒ (Σύνδεσμος
Επιχειρήσεων και Βιομήχανων) , να το
εκσυγχρονίσουν σύμφωνα με τις ανάγκες
της αγοράς και των επιχειρήσεων.
Μειώσεις
μισθών στα μέλη ΔΕΠ
Στο
πλαίσιο της συνολικής υποβάθμισης των
πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, η κυβέρνηση
συνεχίζει την τακτική της υποστελέχωσης
και υποχρηματοδότησης που αφορά και
την μίσθωση των μελών Διδακτικού και
Ερευνητικού Προσωπικού( Δ.Ε.Π.), όπως
καταδεικνύεται από το νέο Μισθολόγιο
για τους Δημόσιους Υπαλλήλους. Στις
μειώσεις των μισθών βλέπουμε να αντιδρούν
μέσω του Δ.Σ. τους και οι καθηγητές , που
καλούν σε Απεργία 7-8/3, με μια αιτηματολογία
ωστόσο που περιορίζεται σε συντεχνιακό
επίπεδο και εναντιώνεται αποκλειστικά
στις μειώσεις των μισθών τους. Δεν
γίνεται απ’ την πλευρά τους κανένας
λόγος για την υποχρηματοδότηση των
ιδρυμάτων και την «συμπλήρωση» των
κενών από ιδιωτικό κεφάλαιο, κανένας
λόγος για τους άμισθους επιστημονικούς
συνεργάτες που δουλεύουν «τζάμπα»,
κανένας λόγος για τους εργαζόμενους σε
καθαριότητα, σίτιση κλπ που εργάζονται
υπό το ασφυκτικό καθεστώς εργολαβιών.
Τα
μέλη του ΔΣ των καθηγητών που υπάρχουν
και στο Τμήμα της Ιατρικής* επιπλέον
δεν φάνηκε ουδέποτε να στηρίζουν τις
αποφάσεις του συλλόγου των φοιτητών
ιατρικής ως προς την απαίτηση για
ανθρώπινους ρυθμούς σπουδών, την καταδίκη
καθηγητών και εδρών που αυθαιρετούν,
είτε ως προς τις υποχρεωτικές ώρες είτε
ως προς τα υποχρεωτικά συνέδρια και
εργασίες είτε ακόμα και ως προς την
στοχοποίηση συμφοιτητών μας και τα
μαζικά κοψίματα. Αντίθετα προωθούν και
στηρίζουν όλες τις αλλαγές για το
πανεπιστήμιο τόσο μέσα από τις αποφάσεις
που παίρνουν όσο και μέσα από τις έδρες
που κατέχουν. Καλούν τις φοιτήτριες/τες
να βγάζουν την δουλεία που τρέχει στα
εργαστήρια σε αντάλλαγμα με μία
υποσημείωση σε ένα βιογραφικό,
''προσλαμβάνουν'' αμίσθους επιστημονικούς
συνεργάτες για να καλύπτουν τις τρύπες
στο διδακτικό προσωπικό, κατατρώνε την
χρηματοδότηση του ιδρύματος υπερασπιζόμενοι
την αδιαφάνεια στις διαδικασίες τους
και βάζοντας πάντα προτεραιότητες με
βάση τα κριτήρια της εκάστοτε εταιρίας,
της καριέρας τους ή κάποιου ΕΣΠΑ που
θέλουν να πάρουν.
Καλούμε
τους εργαζόμενους στο πανεπιστήμιο,
που πλήττονται από τις πολιτικές
κυβέρνησης-ΕΕ-ΔΝΤ, και ιδιαίτερα τους
πιο ευέλικτα εργαζόμενους (επιστημονικοί
συνεργάτες, διδακτορικοί) να οργανωθούν
στα συλλογικά όργανα, δίνοντας από
κοινού με τους φοιτητικούς συλλόγους
τον αγώνα ενάντια στην
αναδιάρθρωση/επιχειρηματικοποίηση του
πανεπιστημίου. Οι ευέλικτα εργαζόμενοι
να διεκδικήσουν την αναγνώρισή τους ως
εργαζόμενους, με μισθό, ασφάλιση,
συνδικαλιστικές ελευθερίες και καμιά
διάκριση από το διδακτικό προσωπικό.
Γιατί η πολιτική που περιορίζει τις
φοιτητικές παροχές, και υποβαθμίζει
τις σπουδές και τα δικαιώματά μας, είναι
η ίδια που μειώνει μισθούς και θέλει
προσωπικό να εργάζεται «τζάμπα».
*τμήμα
ιατρικής: συμβούλιο διοίκησης που
απαρτίζεται από τον πρόεδρο τον κοσμήτορα
και τους διευθυντές των εδρών της σχολής.
καθορίζει τον προϋπολογισμό, το πρόγραμμα
σπουδών, τους διορισμούς και εν γένει
την λειτουργία της σχολής.
Παίρνουμε
την κατάσταση στα χέρια μας!
Αντιλαμβανόμαστε
όμως ότι αυτά δεν συναύδουν με τις
ανάγκες των φοιτητών. Όταν σπουδάζουμε
για να γίνουμε εργαζόμενοι χωρίς
δικαιώματα , όταν η γνώση και η έρευνα
καθορίζονται από τις επιταγές του
κεφαλαίου, όταν παίρνουν αποφάσεις πίσω
από τις πλάτες μας που επηρεάζουν τον
τρόπο με τον οποίο σπουδάζουμε, εμείς
θα είμαστε εκεί. Φοιτητές ΑΕΙ ΤΕΙ να
δώσουμε κοινό αγώνα για το μέλλον μας,
ενάντια στις αναδιαρθρώσεις στην
παιδεία, στην εφαρμογή του νόμου Γαβρόγλου
και του νόμου των συγχωνεύσεων. Τόσο
εμείς όσο και καθηγήτριες/τες,
εργαζόμενες/οι στην καθαριότητα και
την διοίκηση οφείλουμε να γυρίσουμε
ξανά στα αμφιθέατρα και τις διαδικασίες
βάσης, τις γενικές μας συνελεύσεις, για
να τοποθετηθούμε και να διεκδικήσουμε
εάν πανεπιστήμιο βασισμένο στις ανάγκες
τις δικές μας και της κοινωνίας.
Καλούμε τους εργαζόμενους/ες να μην
μένουν πίσω από όργανα που πάντα
κινητοποιούνται για προσωπικό συμφέρον,
ποτέ δεν έδωσαν μια ολοκληρωμένη απάντηση
στην αναδιάρθρωση και πάντοτε βρίσκονται
απέναντι στην πληττώμενη πλειοψηφία
των ιδρυμάτων και στους φοιτητικούς
συλλόγους.
Απαιτούμε
ένα πτυχίο ανά γνωστικό αντικείμενο
που θα είναι η μόνη προϋπόθεση για
δουλειά, κόντρα στη δημιουργία αποφοίτων
και εργαζομένων πολλών ταχυτήτων. Η
έρευνα και η γνώση να παρέχονται στην
κοινωνία και να καθορίζονται από τις
ανάγκες του κοινωνικού συνόλου, όχι από
τα «θέλω» και τα κέρδη των εταιριών.
Φοβούνται
γιατί δεν χωράμε στο μέλλον που μας
σερβίρουν. Φοβούνται για αυτό θέλουν
κλειδωμένες σχολές, αποστειρωμένες από
πολιτική και πολιτισμική δράση. Οι
μπράβοι δεν προστάτεψαν ποτέ φοιτητές,
ούτε συνέλαβαν εμπόρους ναρκωτικών,
αλλά χρησιμοποιούνται για την φύλαξη
ερευνητικών εργαστηρίων (βλ. Πολυτεχνείο
ΑΠΘ. Το άσυλο έχει καταργηθεί από το
2011 και η αστυνομία έχει εισέλθει σε
πανεπιστημιακούς χώρους μόνο για να
καταστείλει κινητοποιήσεις και
καταλήψεις φοιτητών. Την ίδια στιγμή η
Σύγκλητος των καθηγητών υλοποιητής της
πολιτικής της κυβέρνησης-ΕΕ-κεφαλαίου,
πραγματοποιείται κρυφά, παρά το πάγιο
αίτημα των φοιτητικών συλλόγων για
ανοιχτές συγκλήτους που να μπορούμε να
παρεμβαίνουμε θέτοντας τα αιτήματά
μας. Δεν τσιμπάμε το τυράκι να συμμετέχουμε
στο όργανο που οι μόνες αποφάσεις που
λαμβάνει είναι το πως το πανεπιστήμιο
θα γίνει πιο κερδοφόρο. Σίγουρα δεν
ενδιαφέρει κανέναν πρύτανη ή καθηγητή
της Συγκλήτου οι ουρές στη λέσχη, η
κατάσταση στις εστίες ή στις εκπαιδευτικές
υποδομές του πανεπιστημίου. «Τα
πανεπιστήμια κέντρα ανομίας » λένε, μα
ξέρουν ότι πανεπιστήμια της νομιμότητας
τους σημαίνουν πανεπιστήμια χωρίς
φοιτητές.
ΓΕΝΙΚΗ
ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
ΤΗΝ
ΠΕΜΠΤΗ 8/3, 15.00 , ΣΤΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΤΟΜΕΙΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου